torsdag 21. februar 2008

JOMRIPSO!

heihei alle mine kjente og kjaere i det kalde Norge!

Endelig en liten anledning t aa skrive noen faa ord.
her i Kambodsja koser vi oss kjempe! jeg bare simpelthent ELSKER dette landet! maten, frukten, varmen, naturen og folkene e bare helt topp! og ungene e bare SAA skjonne! har bare lyst aa kose de, saa synd at de e fulle av lus.....

vi har vaert i hovedstaden Phnom Pehn naa siden vi kom hit. har bodd kjempe fint paa et gjestehus her, med gode senger og ganske ordentlig do til og med.
De fleste doene her e nemlig et holl i gulvet og du sitter paa huk, og dopapir finnes ikke.. saa kleenex har vaert til god hjelp... naa har jeg vendt meg til det saa blir overrasket vaer gang e ser en vanlig relativt rein do egentlig.. men i beynnelsen var det litt frustrende og vaere paa besok hos folk naar en ikke forstaar aassen doen helt funker...


vi har vaert i LIghthouse church i Phnom Pehn, paa landsbygda Sway Rolum (fattigste delen av landet for, men har hjulpet seg etter at de startet klesfabrikk der. Taiwan og andre land har flyttet klesproduksjonen dit pga det er billigere..)mog de siste dagene har vi vaert i flere landsbygder en plass som heter Kaeto.
vi har hatt masse cildrensministry, leking med barna, hatt vitnespyrd, og taler, drama, sang osv.
Forelopig har tilsammen 23 mennesker tatt i mot Jesus! den ene dagen var det 19 stk!
vi faar vaere med aa be for syke og fortelle folk om Jesus som ikke en gang har bibel, og mange kan ikke lese heller. dette er bare helt fantastisk aa faa vaere med paa!!

jeg hadde vitnespyrd forste dagen, og har til na talt tre ganger! helt kongem jeg elsker det! fantastisk aa faa kjenne paa det at Gud kan bruke meg. og jeg har til g med kommet meg over engelsk sperrene mine, og prater ivei som vanlig(bare paa engelsk...=))
idag har vi hatt fridag, og vi har vaert paa Russian marked og handlet(et stort marked med masse boder i et kjempe telt), solet oss og badet litt paa taket paa ett hotell, og vaert aa kikket litt og spist middag paa et stort handlesenter her i byen....
var herlig aa vare litt turist en dag kjente jeg. til vanlig saa staar vi opp kl 6 og har baann gass fram til vi har kommet hjem i 5-6 tidene... saa e det ut aa spise middag og deretter teamsamling med mangospising paa rommet il guttene. (mangoen her bare smelter paa tunga, helt fantastisk!)

ellers har vi vaert paa Killing Field, Touls Slaang (grusomt aa se alt det dette folket har maattet gaa gjennom for saa liten tid tilbake! jeg har faatt skikkelig hjertet for disse menneskene her. saa og si alle mistet noen i familien sin da Pol Pot regjerte.),
i gaar red vi paa elfant faktisk! morsomt aa ha gjort det, sjol om det var goyest de forste 2 minuttene egentlig.. hehe... ellers har jeg faatt sydd meg kjole her av ei skredderdame.(utrolig billig, og de e bare kjempe flinke)

Idag har vi sagt ha det til coachen vaar som vi hadde med oss fra skolen, ho reiste hjem til famlien sin. fra i morgen av skal vi vaere med en normann som e her med ungdom i oppdrag. han heter Ole Martin(og e fra Hauge i Dalane faktisk mamma og pappa, han kjente visst Harald) vi skal vaere med han og hans kambodsjanske kone de neste 10 dagene. vi hilste paa de i gar og ser fram til aa bli bedre kjent med dem. veldig koselige folk!

humoret e paa topp i teamet og vi gleder oss til aa reise videre til en annen by imorra (denne e mer populaer for turister og ligger naermere sjoen! (gleder meg, faar egentlig litt klaus her mitt storbyen... hehe....

deretter skal vi videre til Thuk, dette e skikkelig paa landsbygda og vi skal bo hjemme hos folk. her e det vedlig fattig, og vi bor paa senger laget av noen greiner uten madrasser og har holl i gulvet til do. her skal vi blant annet ha 2 lederdager for 70 ungdommer om selvfolelse.

vi e alle friske, og jeg har ikke sovet saa godt som naa paa maanedsvis!
vi merker at Gud virkelig bare e saa trofast! og jeg kjenner at hit ned skal jeg virkelig igjen, om et bare e en liten tur... har bltt kjempe glad i folkene her, de e saa lett aa blir glad i, sjol om vi ikke saa lett klarer aa kommunisere utem samme spraak...

takk for all forbonn, setter vedig pris paa det!
Gud velsgine dere alle!
glad i dere!

1 kommentar:

siri sa...

oioioi! Dette hørres fantastisk ut:) så glad du får denne opplevelsen!

eg og finni va på imi sist søndag;), og hu som va me dåkke fra imi fortalte masse om dåkke! Kor stolt hu va, at me sko sett dåkke, kor ivrige dåkke va, klagde aldri, sto på:)

glede meg te å se deg igjen! gla i deg, og lykke te videre:D!